skontaktuj się teraz: 534 635 369

FORMA Dietetyk Marta Dochniak

Choroby neurodegeneracyjne wieku podeszłego - choroba Alzheimera i choroba Parkinsona

Starzenie się organizmu jest nieodwracalnym procesem stopniowego pogarszania się funkcji narządów, który utrudnia utrzymanie homeostazy organizmu. Jest to proces fizjologiczny, który dotyczy każdego człowieka, sprzyja jednak występowaniu procesów patologicznych i u większości osób przebiega wraz z chorobami współistniejącymi. W wieku podeszłym występują m.in. choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera (AD) i choroba Parkinsona (PD). Europejskie społeczeństwo starzeje się, a skutkiem tego jest zwiększenie liczby osób cierpiących na te choroby. Według obliczeń do 2050 r. podwoi się liczba ludności w wieku powyżej 65. roku życia, co oznacza, że w 2050 r. 30% ludności Unii Europejskiej osiągnie wiek powyżej 65 lat. Przewlekły przebieg chorób neurodegeneracyjnych sprawia, że ich leczenie stanowi coraz większy problem medyczny, społeczny i ekonomiczny [1, 2].

W leczeniu choroby Alzheimera i choroby Parkinsona główną rolę odgrywa leczenie farmakologiczne. Coraz częściej mówi się jednak, że odpowiedni sposób żywienia może być bardzo ważnym elementem zapobiegającym oraz wspomagającym leczenie tych chorób. Zbilansowana dieta zwiększa skuteczność działania stosowanych leków oraz zapewnia utrzymanie odpowiedniej masy ciała i stanu odżywienia organizmu, dzięki czemu może zwolnić i złagodzić przebieg choroby.

Wyniki badań sugerują, że wpływ na złagodzenie rozwoju chorób neurodegeneracyjnych może mieć dieta bogata w antyoksydanty oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Kryteria takie spełnia dieta śródziemnomorska. Do związków antyoksydacyjnych zalecanych do spożywania w prewencji oraz wspomaganiu leczenia AD i PD należą: witaminy A, E i C, flawonoidy, glutation, koenzym Q10, kurkumina. Codziennie należy spożywać warzywa i owoce. Do jadłospisu warto wprowadzić także przyprawę curry. Zaleca się spożywanie produktów bogatych w JNKT i WNKT, szczególnie z rodziny omega-3 (DHA). Do jadłospisu należy wprowadzić tłuste ryby morskie i oleje roślinne. Istnieją badania, które wskazują na odwrotną korelację między spożyciem kofeiny a ryzykiem wystąpienia tych chorób. W zaawansowanych stadiach choroby Parkinsona korzystne rezultaty może przynieść zastosowanie diety o kontrolowanej zawartości białka. Dieta ta zwiększa efektywne działanie lewodopy, a co za tym idzie – przyczynia się do zwiększenia mobilności i poprawy samopoczucia pacjenta.

W żywieniu osób cierpiących na choroby neurodegeneracyjne wieku podeszłego należy przede wszystkim zapewnić choremu podaż energii i wszystkich niezbędnych składników odżywczych, zgodnie z zasadami żywienia starszych osób. W zależności od etapu choroby, należy dobrać odpowiednią formę i konsystencję potraw. Ważne jest, aby spożywanie posiłków sprawiało choremu przyjemność, dlatego potrawy powinny być urozmaicone i smaczne.

Po więcej informacji zapraszam do mojego artykułu: http://www.pzp.umed.wroc.pl/pdf/2015/5/2/199.pdf