Umów wizytę
skontaktuj się teraz: 534 635 369

FORMA Dietetyk Marta Dochniak

„Nie opłaca się marnować żywności.”

W Polsce marnuje się nawet 9 milionów ton żywności rocznie. Poza negatywnymi skutkami ekologicznymi, to się po prostu nie opłaca. Jak przeciwdziałać marnowaniu? Nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać! Przedstawiam Wam cztery podstawowe zasady, dzięki którym ograniczycie marnowanie jedzenia w swoim domu:

  1. Lista zakupów

Podstawowym, najprostszym sposobem jest… planowanie posiłków i robienie listy zakupów
Unikamy dzięki temu kupowania pod wpływem impulsu produktów, które nie są nam aktualnie potrzebne oraz zbyt dużych ilości produktów niezbędnych. Przy okazji możemy zaoszczędzić czas na ponownych wizytach w sklepie po produkty, o których zapomnieliśmy.

  1. “First In, First Out”

 Zasada ta jest wykorzystywana przede wszystkim w miejscach związanych z gastronomią (restauracje, sklepy itp.), ale znakomicie sprawdza się także w zarządzaniu zapasami w lodówce i kuchennych szafkach. Na czym polega? Wszystkie nowo zakupione artykuły należy umieszczać z tyłu (za produktami kupionymi wcześniej). Dzięki temu gdy będziemy potrzebować danego produktu wybierzemy ten, który jest dłużej przechowywany (stoi z przodu).

  1. Kreatywność

Otwórz się na nowe smaki, nietypowe połączenia, staraj się wymyślać nowe potrawy. Sałatka albo risotto z resztek? Może okazać się strzałem w dziesiątkę 😊 Czerstwe pieczywo? Zrób grzanki lub bułkę tartą.

  1. Zapasy

Nie jesteś w stanie przejeść ilości warzyw i owoców z własnego ogródka? Przygotuj zapasy na zimę. Zrób przetwory – kiszonki, dżemy, przecier pomidorowy. Zamroź warzywa i owoce, zamroź i zasusz grzyby. Pamiętasz, że pieczywo też można mrozić? Podziel chleb na części i rozmrażaj tylko tyle kromek ile potrzebujesz.

 

Myśl, planuj, działaj – nie marnuj!