Umów wizytę
skontaktuj się teraz: 534 635 369

FORMA Dietetyk Marta Fordas

Tom kha kai

 

 

Trochę Azji na talerzu, czyli zupa Tom kha kai.

Jest to tajska zupa, którą przygotowuje się z mięsa kurczaka, grzybów, łodyg trawy cytrynowej, mleka kokosowego, papryczki chilli i imbiru. Jadłam ją już wiele razy „zamawianą” aż w końcu postanowiliśmy przygotować ją w domu. Jest bardzo prosta i szybka w przygotowaniu. Idealna na zimową porę – porządnie rozgrzewa. Inspirowaliśmy się kilkoma przepisami ale ostatecznie gotowaliśmy (jak zawsze) „na oko” 😉

Wyszło na prawdę pysznie i nasza wersja nie odbiega smakowo od wersji „zamawianej” – jest identyczna, a nawet odważę się powiedzieć, że znacznie lepsza!

Składniki na 6 porcji (lub 4 duże porcje):

  • grzyby Shimeji – 150g
  • liście limonki Kaffir – kilka sztuk
  • kapusta chińska Pak-Choi – kilka liści
  • trawa cytrynowa w zalewie – kilka kawałków (ok. 25-30g)
  • cebula – 1/4 sztuki (ok. 25g)
  • papryczka chilli – ilość w zależności od ostrości jaką lubisz (np. 1 szt.)
  • imbir (korzeń) – 8-10g
  • mięso z piersi kurczaka (bez skóry) – 300g
  • sos rybny – 4 łyżki
  • mleczko kokosowe – 1 puszka (400g)
  • sos sojowy – 3 łyżki („do smaku”)
  • sok z limonki – 2-3 łyżki
  • makaron chiński – 100g
  • kolendra – tyle ile lubisz 🙂

Większość z tych składników wydaje się „egzotyczna” i trudno dostępna, jednak coraz częściej można je znaleźć  w marketach typu Lidl i Biedronka. Koszt całej zupy – około 20zł.

   

Wykonanie:

Do garnka wrzuć umyte grzybki i liście kafiru (4-6 szt. na 6 porcji), liście Pak Choi, trawę cytrynową (kilka kawałków) i cebulę. Zalej wodą i gotuj 20-30 minut. Dodaj pokrojone chilli, pokrojony w plasterki (lub drobniej) imbir i pokrojone w kostkę mięso. Dodaj sos rybny i gotuj jeszcze około 10-15 minut. Do garnka dodaj mleczko kokosowe. Gotuj na małym ogniu kilka minut. Dodaj do smaku sos sojowy i sok z limonki.
Makaron ugotuj zgodnie z instrukcją na opakowaniu (np. zalej wrzątkiem na 5 minut, a następnie dodaj do gotującej się zupy 10 minut przed końcem).

  

Wartości odżywcze w 1 porcji (dla 1/6 i dla 1/4):

energia – 220kcal / 330 kcal

białko – 13g / 19,4g

tłuszcze – 10g / 15g

węglowodany – 21g / 31,5g