Umów wizytę
skontaktuj się teraz: 534 635 369

FORMA Dietetyk Marta Dochniak

Ukryte kalorie

Organizm każdego z nas ma określone zapotrzebowanie energetyczne, którego pokrycie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania oraz utrzymania prawidłowej masy ciała. Jak wszyscy wiemy nadmiar spożywanej energii, czyli nadmiar kalorii, powoduje zwiększenie masy ciała. Nadmierną ilość kalorii przyjmujemy bardzo często nie zdając sobie z tego sprawy. Często słyszę: „tak mało jem a tyję”. Oczywiście mogą mieć na to wpływ schorzenia, zaburzenia hormonalne, ale bardzo często są to błędy żywieniowe, do których należy zbyt niska kaloryczność diety (tak, zbyt mało jedzenia może być przyczyną tego, że tyjesz) lub nieświadome przyjmowanie zbyt dużej ilości kcal. O tym, że słodycze, żywność typu fast food i inne produkty powszechnie uznane za niezdrowe, są wysokokaloryczne wie chyba każdy, ale są też takie produkty, o których często zapominamy.  Poniżej kilka najczęściej spożywanych w nadmiarze produktów, które zwiększają kaloryczność diety:

  • Napoje – słodkie, kwaśne, kolorowe, bezbarwne, gazowane, niegazowane… Wszystkie niezdrowe i kaloryczne. Zawierają mnóstwo cukru, słodzików, konserwantów. Przyczyniają się do powstania m.in. próchnicy, cukrzycy, nadwagi i otyłości. Dlaczego są szczególnie niebezpieczne? Ich smak potrafi uzależniać i spożywamy je w dużych ilościach, a nawet bardzo dużych… Uważasz, że jesz zdrowo i w odpowiednich ilościach (być może faktycznie tak jest) i nie wiesz dlaczego tyjesz? Zastanów się co pijesz. Nie raz w czasie wywiadu żywieniowego okazuje się, że 2l coli dziennie to minimum. A jedna szklanka (240ml) takiego napoju to około 100kcal. Wypijając 2l mamy ponad 800(!) kcal dziennie.
  • Woda smakowa – powinna znaleźć się w podpunkcie z napojami, ale wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że jest to napój ☹ Wodę smakową można zrobić samemu w domu, dodając do wody pokrojone owoce i zioła. Tak zwane wody smakowe ze sklepowych półek są zwykłymi, bezbarwnymi napojami, które dostarczają nam pustych kcal. W jednej szklance (250ml) takiej „wody” może być nawet ok. 50kcal. Wypijając 1,5-2l dziennie mamy zbędne 300-400 kcal.
  • Oleje – są elementem zdrowej diety (olej rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek), ale łatwo przesadzić z ich ilością. Warto wyrobić nawyk dodawania oleju za pomocą łyżki, dzięki czemu będziemy kontrolować spożytą ilość. 1 łyżka (stołowa) oleju to zazwyczaj 70-90kcal.
  • Orzechy – podobnie jak oleje – są źródłem korzystnych dla naszego zdrowia kwasów tłuszczowych i jednocześnie są wysokokaloryczne. Ich smakowitość i przystępna forma sprawiają, że często nie kończy się na kilku sztukach 😉 Ile kalorii kryje się w orzechach:
    • orzechy włoskie – garść (30g) = 197 kcal, 1szt. = 26 kcal
    • orzechy brazylijskie – garść (50g) = 328 kcal, 1 szt.= 26 kcal
    • orzechy nerkowca – garść (35g) = 194 kcal
    • orzechy laskowe – garść (30g) = 188 kcal
    • orzechy ziemne – garść (30g) = 180 kcal
    • orzechy makadamia – 1szt. = 20 kcal
    • orzechy pekan – garść (30g) = 207 kcal, 1 szt. = 22 kcal
    • migdały – garść (30g) = 172 kcal, 1łyżka płatków migdała (10g) = 58 kcal
    • pistacje – garść (15g) = 85 kcal

Jeśli chodzi o napoje i wodę smakową najlepiej całkowicie wyeliminować je z diety. Oleje roślinne i orzechy powinny być elementem zdrowej diety, ale spożywajmy je z umiarem!